Globálny predaj elektromobilov v roku 2024 presiahol 17 miliónov vozidiel, pričom dominantnú úlohu opäť zohrala Čína. Zatiaľ čo niektoré európske krajiny zaznamenali pokles, rozvojové regióny ako juhovýchodná Ázia a Latinská Amerika rástli rekordným tempom. Prečo sa elektromobily v Európe prestávajú predávať?
Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) predala Čína v roku 2024 približne 11 až 12 miliónov elektrických áut, čo zodpovedá takmer polovici všetkých nových registrácií v krajine. To predstavuje medziročný nárast o približne 40 %. Čínski spotrebitelia čoraz viac preferujú batériové aj plug-in hybridné vozidlá, a najväčší podiel na tomto raste má domáca automobilka BYD, ktorá v predaji prekonala aj americkú Teslu patriacu Elonovi Muskovi.
Čína tak ďalej posilňuje svoju rolu globálneho lídra v elektromobilite, a to nielen v absolútnych číslach, ale aj v tempe rastu a rozširovaní infraštruktúry.
Spojené štáty si udržiavajú druhé miesto
Na druhom mieste sa nachádzajú Spojené štáty americké s predajom približne 1,5 milióna elektromobilov. Ich podiel na trhu sa pohybuje okolo 10 %, pričom rast oproti roku 2023 bol miernejší než v Ázii. Značnú časť predaja tvorili batériové elektromobily, no plug-in hybridy si tiež udržali stabilnú pozíciu.

Čo je to plug-in hybrid?
Čo je to plug-in hybrid? Plug-in hybrid (zvyčajne označovaný ako PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle) je typ vozidla, ktoré kombinuje spaľovací motor s elektromotorom a dobíjateľnou batériou. Na rozdiel od bežných hybridov je možné plug-in hybrid nabiť z externého zdroja elektriny, čo umožňuje jazdu na čisto elektrický pohon bez zapojenia spaľovacieho motora. V praxi […]...
Hoci USA nedosahujú čínske tempo expanzie, zostávajú rozhodujúcim trhom v rámci Severnej Ameriky s pokračujúcimi investíciami do infraštruktúry a výroby batérií.
Európa stagnuje, no Škandinávia je výnimkou
Európa v roku 2024 zaznamenala mierny pokles v predaji elektromobilov. Podľa údajov ACEA (Európske združenie výrobcov automobilov) sa zaregistrovalo približne 2,93 milióna elektrických vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 2,18 %. Záujem spotrebiteľov sa presunul k hybridným vozidlám, ktorých predaj vzrástol o takmer 20 %, čím sa dostali na úroveň vyše 4 miliónov kusov.

Zvláštna hra GM: Elektrifikácia naoko, v zákulisí lobujú za benzín
Generálna riaditeľka General Motors, Mary Barra, opätovne potvrdila 3. júna (červen) 2025 záväzok spoločnosti k výrobe výlučne elektrických vozidiel, aj keď firma súčasne lobuje za predĺženie životnosti spaľovacích motorov v USA. V rozhovore pre Wall Street Journal Barra zdôraznila, že GM plánuje do roku 2035 prejsť na plne elektrický pohon, pričom už teraz investuje miliardy […]...
Napriek tomu, že v Nemecku, Francúzsku či Spojenom kráľovstve došlo k poklesu predaja, niektoré regióny vykazujú opačný trend. V Škandinávii sú elektromobily mimoriadne populárne. V Nórsku tvorili viac než 90 % nových registrácií, vo Švédsku a Dánsku viac než 55 %.
Rozvojové trhy prekvapili rastom
Zatiaľ čo tradičné trhy stagnovali, rozvojové ekonomiky zažili mimoriadny rast. IEA zaznamenala, že predaj elektrických vozidiel v krajinách ako Indonézia či Čile vzrástol v roku 2024 o viac než 60 %. V prípade Indonézie sa počet predaných elektromobilov medziročne zvýšil o 186 %, v Čile o 165 %, aj keď išlo o menší celkový objem.

Tesla má problém. Čínske BYD rozdáva technológiu, za ktorú iní pýtajú tisíce
Čínska automobilka BYD spôsobila rozruch na trhu s elektromobilmi, keď začala ku svojim vozidlám bezplatne pridávať vlastný systém pokročilého asistovaného riadenia s názvom God’s Eye. Tento krok je priamou výzvou pre Teslu, ktorá si za svoj balík Full Self-Driving (FSD) v Číne stále účtuje v prepočte vyše 8 000 € (asi 200 000 Kč). BYD […]...
Tento trend signalizuje, že elektromobilita sa postupne presúva aj mimo tradičných centier a stáva sa globálnym fenoménom s čoraz širším dosahom.
Čo v predaji elektromobilov prináša rok 2025?
Podľa predikcií IEA sa v roku 2025 očakáva globálny predaj viac než 20 miliónov elektrických vozidiel, čo bude predstavovať približne štvrtinu všetkých nových áut predaných na svete. Rast sa má sústrediť najmä do Ázie, ale svoj podiel si majú upevniť aj USA a nové trhy v Latinskej Amerike či Afrike.
V Európe sa očakáva postupné oživenie po poklese v roku 2024. Krajiny s rozvinutou nabíjacou infraštruktúrou a štátnou podporou by mohli zaznamenať mierny rast – predovšetkým na severe kontinentu.

Dýchajú elektrinu namiesto kyslíka. Vedci objavili nové baktérie
Nový objav odhaľuje baktérie, ktoré ako zdroj energie využívajú elektrinu namiesto kyslíka. Tento unikátny metabolizmus môže viesť k prelomovým technológiám v bioenergetike a výskume života v extrémnych podmienkach. Vedci zároveň skúmajú ich potenciál pri čistení odpadových vôd a výrobe obnoviteľnej energie....
Slovensko sa stále nachádza v počiatočnej fáze prechodu na elektromobilitu. Rozhodujúcim faktorom bude dostupnosť dotácií a tempo výstavby nabíjacích staníc, ktoré je zatiaľ pomalé. Podľa odborníkov tak krajinu čaká kritické obdobie, v ktorom sa rozhodne, či bude súčasťou rýchlo rastúceho trhu, alebo zaostane.
Podobne aj Česko zaznamenáva rast infraštruktúry. Napríklad ČEZ plánuje rozšíriť sieť nabíjačiek na 800 staníc do konca roka 2025. Priame dotácie pre súkromných kupcov však v súčasnosti chýbajú, čo môže spomaliť masovejší rozmach elektrických áut.