Kto povedal „640kB musí stačiť každému“?
„640kB musí stačiť každému“ je známy výrok často pripisovaný Billovi Gatesovi, zakladateľovi Microsoftu, údajne vyrieknutý v 80. rokoch minulého storočia v súvislosti s vtedajšími technickými obmedzeniami počítačov. V skutočnosti však neexistuje žiadny overený dôkaz, že by Gates tento výrok skutočne povedal. On sám to opakovane poprel, pričom v rozhovoroch označil tento citát za mýtus, ktorý sa naňho len nalepil.
Citát má pravdepodobne pôvod v kontexte IBM PC, ktorý v roku 1981 používal architektúru so 640 kilobajtmi konvenčnej pamäte RAM ako štandard. Toto technické obmedzenie vzniklo kvôli spôsobu, akým bol systém navrhnutý – nad 640kB boli rezervované adresy pre systémové a hardvérové zariadenia. Výrok sa teda mohol zrodiť skôr ako parafráza vtedajších rozhodnutí a nie ako doslovné tvrdenie konkrétnej osoby.

Aká je firma CD Projekt Red?
Aká je firma CD Projekt Red? CD Projekt Red (alebo CDPR) je poľské herné štúdio známe vývojom kvalitných RPG hier s dôrazom na príbeh, detailné svety a voľby hráča. Založené bolo ako súčasť spoločnosti CD Projekt v roku 2002 v Poľsku. Do povedomia verejnosti sa výrazne zapísalo najmä hernou sériou Zaklínač (The Witcher), ktorá vznikla […]...
Mýtus pretrváva ako symbol podcenenia budúceho technologického vývoja a často sa používa ako ironická poznámka k rýchlemu rastu výpočtovej techniky. Hoci „640kB“ dnes pôsobí smiešne malým množstvom pamäte, v danom historickom kontexte išlo o rozumný kompromis medzi nákladmi a technickými možnosťami.
Historické súvislosti a realita
V čase vzniku IBM PC boli 640kB dostatočné pre väčšinu bežných aplikácií – napríklad textové editory, tabuľkové procesory a jednoduché databázy. Softvér bol extrémne optimalizovaný a navrhovaný s dôrazom na úsporu pamäte. Skutočný problém s týmto limitom sa začal prejavovať až neskôr, keď prišli náročnejšie aplikácie a operačné systémy. To viedlo k vývoju rôznych techník ako EMS, XMS a nakoniec k prechodu na 32-bitové systémy.

Nový Mass Effect 5 bude iný. BioWare sa konečne poučilo z Andromedy
Po rokoch špekulácií a opatrného čakania je návrat legendárnej série oficiálne potvrdený. Nový Mass Effect od BioWare má byť duchovným i dejovým nástupcom pôvodnej trilógie. Hoci vývoj je zatiaľ v preprodukčnej fáze, poznáme množstvo detailov, ktoré naznačujú ambície štúdia a smer, ktorým sa tento epický sci-fi svet uberá...
Dnes výrok slúži najmä ako pripomienka, že predvídať budúci vývoj technológií je extrémne náročné. Príbeh o 640kB však nie je len o technickom limite, ale aj o tom, ako vznikajú technologické mýty a ako sa rozširujú legendy bez jasných dôkazov.