🍪 Máš rád sladké?

Zbierame len nevyhnutné cookies. Ak nám to povolíš, budeme zbierať aj tie analytické na zlepšenie tvojho zážitku s našimi službami. Ochrana osobných údajov

Tesla FSD, robotaxíky.

Nikto za volantom. Tesla spúšťa robotaxíky, ide o prelomovú chvíľu

Peter Vnuk
Peter Vnuk

Spoločnosť Tesla potvrdila, že jej prvá robotaxi služba oficiálne začne v Austine (Texas) 22. júna (jún) 2025. Táto udalosť predstavuje posun od sľubov k reálnej prevádzke autonómnych vozidiel zvaných aj robotaxíky

Autonómia bez zálohy za volantom

Pilotná prevádzka sa začne s desiatimi až dvadsiatimi vozidlami Model Y, ktoré sa budú pohybovať v severovýchodnej časti Austinu. V tejto lokalite už Tesla vykonávala rozsiahle testovanie bez prítomnosti vodiča za volantom.

Ide pritom o vozidlá bez výraznejších úprav – pochádzajú priamo z výrobnej linky a sú vybavené hardvérom, ktorý podľa Elona Muska umožňuje plnohodnotný autonómny režim. Na rozdiel od konkurencie ako Waymo či Cruise však Tesla vsádza výlučne na kamerový systém bez použitia LiDARu alebo detailného mapovania.

Woven City, mesto, kde sa žije s robotmi. Toyota ho spúšťa pod Fudži, už sa pripravuje na návštevníkov Prečítaj si tiež

Toyota otvára Woven City. V meste pod Fudži žijú ľudia s robotmi

Japonská spoločnosť Toyota dokončila výstavbu Woven City, prvého plne prepojenej experimentálneej aglomerácie na svete. Na čo bude Japoncom takéto mesto?...

0 comments

Súčasťou pilotného testu budú aj skúšky so zamestnancami Tesly a dohľad cez teleoperáciu, teda diaľkové monitorovanie v reálnom čase. Aj keď Tesla prezentuje túto fázu ako „bez dohľadu“, v pozadí bude pripravený tím, ktorý môže v prípade potreby zasiahnuť.

Zverejnené video na viacerých platformách už zachytáva jedno z označených robotaxi v reálnej premávke bez vodiča.

Výhodné podmienky v Texase

Texas poskytuje Tesle regulačne priaznivé prostredie. Miestne zákony výslovne zakazujú samosprávam regulovať autonómne vozidlá a nevyžadujú žiadne špeciálne povolenia pred spustením prevádzky. Tesla teda môže štartovať súkromný pilot bez administratívnych prekážok. Mesto Austin síce sleduje vývoj, zbiera dáta a spolupracuje na zabezpečení bezpečnosti, ale nemá právomoc zasiahnuť do samotnej prevádzky.

Toto je snímka z videa, kde vidno dva Modely Y, ako jazdia v bežnej premávke úplne bez posádky. Na boku vidno nápis “Robotaxi”.

Federálny úrad NHTSA si však od Tesly vyžiadal doplňujúce informácie o spôsobe fungovania teleoperácie. Odpoveď musí firma poskytnúť do 19. júna. V hre je nielen bezpečnosť, ale aj budúci rámec pre celonárodné pravidlá fungovania podobných služieb.

Riziká, očakávania a technologické preteky

Spustenie tejto služby má zásadný význam pre trh s autonómnou mobilitou. Podľa Elona Muska má prvý zákazník absolvovať jazdu z fabriky až domov 28. júna, čo označil za „skúšku technológie ohňom“. V prípade úspechu Tesla plánuje rozšíriť flotilu v Austine na 1 000 vozidiel v priebehu niekoľkých mesiacov a globálne až na milión do konca roka 2026. Ďalšie mestá, ako San Francisco, Los Angeles či San Antonio, sú na zozname potenciálnych lokalít, hoci napríklad Kalifornia zatiaľ neposkytla potrebné povolenia.

Galaxy Z Fold 7 Prečítaj si tiež

Ešte ho nik nevidel, už však ohuruje: Galaxy Z Fold 7 má byť najtenší skladací mobil histórie

Samsung rozvíril technologickú scénu krátkym, no výrečne navrhnutým teaserom nového Galaxy Z Fold 7. Tento predprodukčný koncept, ktorý sa má oficiálne predstaviť v júli (červenec) a na trh doraziť koncom roka 2025, ukazuje zásadnú zmenu v dizajne skladacích smartfónov...

0 comments

Ako sme už naznačili, v porovnaní s konkurenciou, ktorá využíva komplexné lidarové systémy a má za sebou milióny jázd bez vodiča, sa Tesla spolieha výhradne na kamery a neurónové siete. Tento prístup je kontroverzný a odborníci upozorňujú na slabiny v zložitých mestských podmienkach či za nepriaznivého počasia.

Počas predchádzajúcich testov FSD a Autopilotu bolo zaznamenaných 54 úmrtí, vrátane minimálne dvoch v režime FSD. Tesla argumentuje, že každá ďalšia verzia znižuje riziká, no verejnosť aj regulačné orgány zostávajú obozretné.

Robotaxíky môžu šetriť výdavky

Robotaxíky majú potenciál úplne zmeniť spôsob, akým sa ľudia prepravujú v mestách. Vlastníctvo osobného auta by sa mohlo stať pre mnohých zbytočným. Služby bez vodiča môžu priniesť nižšie náklady, vyššiu dostupnosť a menšiu záťaž na infraštruktúru. Tesla nebude musieť platiť vodičov, náklady ostanú len na údržbe, poistení a nabíjaní.

Na druhej strane, otázky poistenia a právnej zodpovednosti ostávajú nejasné. V Texase stačí rovnaká registrácia a poistenie ako pre bežné vozidlá, no v prípade nehody bude zodpovednosť pravdepodobne niesť priamo výrobca. Očakáva sa, že s rastom flotily príde aj tlak na sprísnenie federálnej legislatívy, najmä ak sa objavia nové incidenty.

Ubisoft ide do rizika: Far Cry 7 má byť najodvážnejšia časť série Prečítaj si tiež

Ubisoft ide do rizika: Far Cry 7 má byť najodvážnejšia časť série

Ubisoft pripravuje siedmy hlavný diel série Far Cry, ktorý by mal vyjsť najskôr v roku 2026. Far Cry 7 má ponúknúť nový engine, nelineárnu štruktúuru a satirický pohľad na moc a bohatstvo. Článok vám povie všetko, čo o hre vieme...

0 comments

Politická dimenzia nie je zanedbateľná – Muskove kontakty s konzervatívnymi krídlami vrátane prezidenta Donalda Trumpa môžu v budúcnosti ovplyvniť verejné vnímanie projektu, ako aj regulačné podmienky. Súboj o dôveru verejnosti, technickú spoľahlivosť a právnu kompatibilitu tak len začína.

Cesta do budúcnosti

Spustenie robotaxi služby v Austine predstavuje pre Teslu dôležitý medzník. Z testovania v laboratóriu a uzavretých zón sa totiž projekt posúva do reálneho mestského prostredia. Úspech by mohol urýchliť adopciu autonómnych vozidiel naprieč svetom. Neúspech by mohol ukázať, že na úplnú autonómiu ešte nie sme pripravení.

Android 16 Prečítaj si tiež

Android 16 má jednu zásadnú chybu. Ale príde nečakane rýchlo

Google prekvapivo urýchlil vydanie Androidu 16, aby stihol príchod Pixelu 10. Novinky sú však zatiaľ nevýrazné a pre väčšinu sveta nedostupné. Oveľa viac má priniesť až neskoršia aktualizácia...

0 comments

Víťazom v tejto novej ére nebude ten, kto bude mať najambicióznejší plán, ale ten, kto dokáže presvedčiť verejnosť o bezpečnosti, získa si dôveru regulačných úradov a ukáže, že autonómna jazda vie byť reálnou a praktickou súčasťou každodenného života.

Pokračuj v čítaní

Povedali o nás...