Skupina výskumnÃkov z Navarry dosiahla prelom v zobrazovacÃch technológiách. Ich zariadenie umožňuje ľuÄom chytaÅ¥ a otáÄaÅ¥ 3D hologramy, Äiže objekty voľne sa vznášajúce vo vzduchu, a to bez potreby okuliarov Äi rukavÃc
Technológia, ktorú dosiaľ poznali len milovnÃci vedecko-fantastických filmov, sa stala skutoÄnosÅ¥ou. Výskumný tÃm z Verejnej univerzity v Navarre (UPNA) pod vedenÃm doktorky Elodie Bouzbibovej vytvoril interaktÃvne trojrozmerné zobrazenie, s ktorým sa dá fyzicky manipulovaÅ¥ holými rukami.
ÄŒlen tÃmu Asier Marzo zdôraznil, že hlavným cieľom bolo umožniÅ¥ prirodzený kontakt s hologramami, podobne ako keÄ na telefóne Å¥ukáme na ikony alebo posúvame dokumenty prstom. Tento spôsob interakcie, na ktorú je moderný Älovek zvyknutý, preniesli výskumnÃci do trojrozmerného priestoru.
Ako fungujú dotykové 3D hologramy?
Zariadenie pracuje na princÃpe takzvaného volumetrického zobrazenia, ktoré vytvára vizuálny dojem trojrozmerného objektu v priestore. Obraz sa projektuje na veľmi rýchlo oscilujúci difúzor tvorený elastickými plátmi, ktorý dokáže vytváraÅ¥ až 2 880 obrazov za sekundu. VÄaka zotrvaÄnosti zraku Älovek vnÃma spojitý 3D objekt, ktorý sa akoby vznáša vo vzduchu.
Problémom vÅ¡ak doteraz boli pevné difúzory, ktoré pri dotyku mohli ublÞiÅ¥ alebo sa poÅ¡kodiÅ¥. TÃm preto nahradil tuhý materiál pružným, ÄÃm umožnil bezpeÄný fyzický kontakt. Elasticita vÅ¡ak znamenala nové výzvy. Deformácie totiž ovplyvňovali kvalitu obrazu, a tak bolo potrebné korigovaÅ¥ zobrazenie v reálnom Äase.

V USA znovuzrodili vyhynutého vlka hrozného z Hry o tróny
Po prvýkrát v histórii sa podarilo oživiÅ¥ vyhynuté zviera – vlka hrozného (zvaného aj pravlk obrovský). VÄaka genetickému inžinierstvu a použitiu starodávnej DNA americká spoloÄnosÅ¥ Colossal Biosciences priviedla na svet tri mláÄatá tohto ikonického predátora...
Výsledok vÅ¡ak hovorà sám za seba. PoužÃvatelia môžu medzi prstami uchopiÅ¥ a otáÄaÅ¥ kocku, dotýkaÅ¥ sa lebky a presne ju nastavovaÅ¥, Äi simulovaÅ¥ chôdzu prstami. To otvára úplne nové možnosti využitia.
Výskumný projekt InteVol vznikol vÄaka podpore Európskej rady pre výskum a jeho výsledky sa predstavia na prestÞnej konferencii CHI 2025 v japonskej Jokohame. Video, ktoré vám sprostredkuje predstavu, ako to vyzerá, už je aktuálne zverejnené online.
Technológia má Å¡iroké využitie najmä vo vzdelávanà a kultúre. Žiaci si môžu skladaÅ¥ súÄiastky motora, návÅ¡tevnÃci múzeà skúmaÅ¥ exponáty bez nutnosti Å¡peciálneho vybavenia. Zariadenie podporuje spoluprácu viacerých použÃvateľov súÄasne, Äo ho predurÄuje na skupinové prezentácie aj interaktÃvne výstavy.